Ze spisem treści książki można zapoznać się po kliknięciu w poniższy link:https://www.wwsse.edu.pl/wp-content/uploads/2025/01/SPIS-TRESCI.pdf
W cytowanej części publikacji „Metodologia badań w edukacji” autor, dr hab.Roman Gawrych, prof. WSSE, podkreśla złożoność pedagogiki jako nauki o wychowaniu oraz rosnącą potrzebę wykorzystania odpowiednich metod i procedur badawczych w tej dziedzinie. Pedagogika, z jej szerokim zakresem oddziaływania na społeczeństwo, ma za zadanie wyposażyć jednostki, a szczególnie młodsze pokolenie, w nie tylko wiedzę, ale także w różnorodne sprawności, umiejętności, postawy i systemy wartości.
Na wstępie publikacji czytamy „Pedagogika jako nauka o wychowaniu, której przedmiotem jest wszelka działalność wychowawcza, mająca na celu wyposażenie całego społeczeństwa, a przede wszystkim młodego pokolenia, w wiedzę, sprawności ogólne i zawodowe, zainteresowania, systemy wartości, postawy i przekonania oraz przysposobienie do oddziaływania na własny rozwój, by mogła właściwie wypełniać swoją rolę i rozwijać się, wymaga korzystania z odpowiednich, odrębnych metod i procedur badawczych. Potrzebę tę potęguje to, że w XXI wieku przedmiot pedagogiki – wychowanie – pojmowany jest szerzej i obejmuje również samowychowanie i samokształcenie, a przy tym zamierzone i celowe oddziaływanie takich czynników, jak wszelkie organizacje, zwłaszcza młodzieżowe, środki masowej komunikacji, zakłady pracy, kluby czy teatry”.
Roman Gawrych, dr hab. nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Specjalizuje się w organizacji i zarządzaniu w oświacie oraz problematyce edukacji wczesnoszkolnej i terapii pedagogicznej. Jest absolwentem Podyplomowego Studium Zarządzania i Marketingu w Oświacie oraz studiów podyplomowych w zakresie menażer badań naukowych i prac rozwojowych. Studia magisterskie ukończył w zakresie pedagogiki specjalnej. Jako nauczyciel pracował na wszystkich etapach edukacji, a także w charakterze konsultanta w placówkach doskonalenia nauczycieli. Od roku 2000 był nauczycielem akademickim różnych uczelni. Od 2001 r. jest także ekspertem wchodzącym w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, wpisanym na listę przez Ministra Edukacji Narodowej. Jest autorem ponad siedemdziesięciu opracowań z zakresu różnych zagadnień współczesnej edukacji, wśród których są między innymi autorskie programy realizowane w różnych placówkach edukacyjnych.