Ze spisem treści książki można się zapoznać po kliknięciu w poniższy link:
Spis treści_Pedagogika Rodziny- Podejście interdyscyplinarne
We wstępie napisanym przez redaktorów (prof. dr. hab. Janusza Mariańskiego i dr. hab. Marka Marczewskiego) tego wieloautorskiego podręcznika czytamy: „Praca zbiorowa Pedagogika rodziny. Podejście interdyscyplinarne stanowi pierwszą część opracowania dla studentów kierunku pedagogika rodziny w Wyższej Szkole Społeczno-Ekonomicznej w Gdańsku i zawiera kilka tekstów, które podnoszą zagadnienie interdyscyplinarnego rozwoju wiedzy w pedagogice rodziny. Zamiarem redagujących to opracowanie była potrzeba ukazania żywotności pedagogiki rodziny, która z konieczności, ze względu na wcześnie powstałe dyscypliny wiedzy zajmujące się rodziną, powinna korzystać z ich dotychczasowego dorobku. Ich obecność nie tylko wpływa na umocnienie fundamentów pedagogiki rodziny, ale i na jej integralny rozwój. Może ona korzystać z udostępnianej przez antropologię filozoficzną i teologiczną wiedzy na temat osoby. Powinna kierować swą uwagę ku analizom socjologicznym, penetrującym właściwości mikrośrodowiska rodziny oraz makrospołecznych i kulturowych zmian w modelach życia małżeńsko-rodzinnego. Zwrot ku psychologii rodziny pozwoli na uwzględnienie mechanizmów wychowawczych, analizę prawidłowości rozwoju ontogenetycznego (dzieci, młodzieży i dorosłych), ogląd środowiska rodzinnego także w aspekcie jego dysfunkcji i patologii, stanowiących, szczególnie dziś przy ich wzroście, istotną rolę w procesie rozwoju osoby i jej uspołecznienia. Nie bez znaczenia pozostaje także namysł pastoralny nad rodziną, gdy weźmie się pod uwagę fakt, że ponad dziewięćdziesiąt procent społeczeństwa przyznaje się do związków z Kościołem rzymskokatolickim”.
Podręcznik spotkał się z przychylnym przyjęciem recenzentów. Dr hab. Paweł Prüfer scharakteryzował go tak: „Monografia złożona jest z kilku solidnie przygotowanych diagnoz i analiz. Staje się więc przedsięwzięciem wieloautorskim w dobrym tego słowa znaczeniu. Można odnieść wrażenie, że do przygotowania pracy zostały zaproszone Osoby z dużym doświadczeniem naukowym i posiadające znaczące kompetencje w dziedzinie problematyki rodzinnej, socjologiczno-pedagogicznie ukierunkowanej. Lektura tekstów poszczególnych Autorów potwierdza owe wrażenie”.
Noty o autorach
Małgorzata Maria Kulik
Dr nauk społecznych w zakresie psychologii, pracownik naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego, socjolog, trener rozwoju osobistego. Jest autorką następujących publikacji: Behawioralne i poznawcze elementy terapii par. „Psychoterapia” 2014 nr 3 s. 57-61 [współautor R. Szałachowski]; Jakościowa analiza doświadczenia czasu u kobiet ze stwardnieniem rozsianym o różnym nasileniu objawów depresyjnych. W: Doświadczenia człowieka. Red. J. Iskra, M. Artymiak. Kraków 2013 s. 84-115; Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym w wyniku choroby genetycznej. „Polskie Forum Psychologiczne” 17:2012 nr 1 s. 79-90 [współautor W. Otrębski]; Efektywność działań pomocy społecznej wobec rodziny z niepełnosprawnym dzieckiem. Badania rodzin z dzieckiem głęboko wielorako niepełnosprawnym w regionie lubelskim. Lublin 2011 [współautorzy: W. Otrębski, K. Konefał, M. Mariańczyk]; Sytuacja rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym w wyniku choroby genetycznej. W: Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. Możliwości i ograniczenia rozwoju. Red. H. Liberska. Warszawa 2011 s. 129-150 [współautor W. Otrębski]; Orzecznictwo w przypadku osób z rzadkimi i sprzężonymi rodzajami niepełnosprawności a ogólne zasady orzekania o niepełnej sprawności. W: Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności. Red. A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska. Warszawa 2010 s. 89-105 [współautor G. Wiącek].
Marek Marczewski
Dr hab., pracuje na stanowisku profesora w Wyższej Szkole Ekonomiczno-Społecznej w Gdańsku. Teolog i pedagog pastoralny. Redaktor pracy zbiorowej Pedagogika pastoralna (Lublin 2003), autor prac z zakresu teologii małżeństwa i rodziny, inicjacji chrześcijańskiej, pedagogii wiary. Zajmuje się także zagadnieniami związanymi z metodologią pracy naukowej (Proseminarium. Suwałki 1995 razem z J. Jeziorską). Jest autorem wielu haseł w Encyklopedii Katolickiej (Lublin 1973-2014), Leksykonie teologii pastoralnej (Lublin 2006), Słowniku katechetycznym (Warszawa 2007) oraz licznych tekstów w pracach zbiorowych z zakresu katechetyki. Należy do Sekcji Pastoralistów Polskich (1979- ), Sekcji Wykładowców Katechetyki w Polsce (1999- ), Towarzystwa Naukowego KUL (2002- ). Za działalność na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (1996).
Janusz Mariański
Profesor zwyczajny (1992). Należy do Towarzystwa Naukowego KUL, Polskiego Towarzystwa Religioznawczego, Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Towarzystwa Naukowego Płockiego, Lubelskiego Towarzystwa naukowego oraz Görres-Gesellschaft. Przedmiotem zainteresowań badawczych są trzy dziedziny naukowe: socjologia religii, socjologia moralności i katolicka nauka społeczna. Wykaz bibliograficzny za lata 1972-2008 zawiera 1159 publikacji; wykaz prac publikowanych o ks. prof. Januszu Mariańskim za lata 1980-2008 zawiera 145 tekstów. Wykaz prac doktorskich pisanych pod jego kierunkiem zawiera 36 tytułów, prac magisterskich – 233, licencjackich – 30 (Między socjologią a teologią. Pola zainteresowań i badań naukowych Janusza Mariańskiego. Poznań 2010 s. 311-418).
Danuta Opozda
Dr habilitowany, absolwentka Instytutu Pedagogiki i Instytutu Psychologii KUL, pracownik naukowy Instytutu Pedagogiki KUL. Zainteresowania badawcze dotyczą pedagogiki rodzina, a szczególnie metodologicznych aspektów pedagogiki rodziny, psychopedagogicznych korelatów przebiegu procesu wychowania w rodzinie, rozwoju w rolach rodzinnych, organizacji strukturalnej i właściwości treściowych wiedzy o rodzinie. Jest autorką ponad dziewięćdziesięciu artykułów, redaktorem i autorem następujących książek: Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny (Lublin 2006), Rodzicielstwo. Wybrane zagadnienia kontekstów edukacyjnych (Lublin 2007), Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna (Lublin 2012), Religijno-moralny wymiar rozwoju i wychowania (Lublin 2012), Integracja rodziny a wiedza o małżeństwie u młodzieży (Lublin 2001), Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu. Studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej korelatów (Lublin 2012).
Tadeusz Mirosław Sakowicz
Dr hab. nauk społecznych w zakresie pedagogiki, pracownik naukowy Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach (Zakład Profilaktyki i Resocjalizacji). Posiada I stopień specjalizacji w dziedzinie opieki nad dzieckiem. Jest jedynym pośród pedagogów, który zajmując się badaniem struktury rodzin pochodzenia a przestępczością, wnikliwie i wszechstronnie badał i opisał sytuację religijną i moralną więźniów (Wybrane aspekty środowiska rodzinnego w percepcji i ocenie osób osadzonych w polskich zakładach karnych. Kraków 2009; Systemy normatywne w świadomości osób uwięzionych. Studium socjopedagogiczne. Kraków 2013). Przynależy do Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (2001), Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (2000) oraz Polskiego Towarzystwa Penitencjarnego (2006). Jest autorem haseł z zakresu pedagogiki, rodziny i resocjalizacji w Encyklopedii Katolickiej oraz Encyklopedii Pedagogicznej XXI wieku. Przedmiotem zainteresowań i badań naukowych T. Sakowicza jest przede wszystkim szeroko rozumiana rzeczywistość rodzinna, a szczególne problemy osób/więźniów o różnym typie przestępczości (Dysfunkcjonalność rodziny a resocjalizacja. Kraków 2006; Wybrane aspekty środowiska rodzinnego w percepcji i ocenie osób osadzonych w polskich zakładach karnych. Kraków 2009; Systemy normatywne w świadomości osób uwięzionych. Studium socjopedagogiczne. Kraków 2013). Następny nurt badań i refleksji T. Sakowicza stanowi metodyka wychowania resocjalizującego, co znalazło wyraz w opublikowanym podręczniku (Elementy pedagogiki resocjalizacyjnej z socjotechniką. Kielce 2006) oraz w licznych artykułach.
Paweł Skrzydlewski
Doktor habilitowany (2014). Jest zatrudniony w katedrze pedagogiki na stanowisku profesora nadzwyczajnego w PWSZ w Chełmie. Jest współpracownikiem i autorem haseł w Powszechnej encyklopedii filozofii (t. 1–10) oraz w Encyklopedii filozofii polskiej (t. 1–2). Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Tomasza z Akwinu, L’Association des Amis de la Philosophie Classique (Paris), Towarzystwa Naukowego KUL, Chełmskiego Towarzystwa Naukowego; współpracuje z Instytutem Edukacji Narodowej w Lublinie oraz Stowarzyszeniem Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi. Napisał ponad 140 publikacji naukowych i popularnonaukowych, w tym książki: Polityka w cywilizacji łacińskiej. Aktualność nauki Feliksa Konecznego (Lublin 2002); Wolność człowieka w cywilizacji łacińskiej w ujęciu Feliksa Konecznego (Lublin 2013), Antropologiczne i społeczne determinanty prawa. Studium z filozofii prawa (Lublin 2013).
Małgorzata Szcześniak
Psycholog, doktor nauk humanistycznych, pracownik Instytut Psychologii Uniwersytetu Szczecińskiego. Zajmuje się zagadnieniami psychologii społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem emocji pozytywnych (wdzięczność, nadzieja, radość), wartości, przebaczenia i postaw prospołecznych. Prowadzi badania nad zachowaniami związanymi z darem, wzajemnością bezpośrednią i pośrednią w różnych kontekstach kulturowych. Autorka rozdziałów w książkach i artykułów, opublikowanych, między innymi w „Psychiatrii Polskiej”, „Polish Psychological Bulletin”, „Przeglądzie Psychologicznym”, „Rocznikach Psychologicznych i Psychologii Społecznej”. Uczestniczyła czynnie w kongresach, konferencjach i sympozjach międzynarodowych (Niemcy, Włochy, Wielka Brytania, Izrael, Dania, Kolumbia, Szwecja, Holandia) i krajowych (Lublin, Sopot, Poznań, Szczecin).