Pedagogika rodziny. Podejście interdyscyplinarne | PDF

10,00 


Format książki: PDF
Autor: praca zbiorowa
Redakcja: Janusz Mariański, Marek Marczewski
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 380

 

Ze spisem treści książki można się zapoznać po kliknięciu w poniższy link:
Spis treści_Pedagogika Rodziny- Podejście interdyscyplinarne

 

We wstępie napisanym przez redaktorów (prof. dr. hab. Janusza Mariańskiego i dr. hab. Marka Marczewskiego) tego wieloautorskiego podręcznika czytamy: „Praca zbiorowa Pedagogika rodziny. Podejście interdyscyplinarne stanowi pierwszą część opracowania dla studentów kierunku pedagogika rodziny w Wyższej Szkole Społeczno-Ekonomicznej w Gdańsku i zawiera kilka tekstów, które podnoszą zagadnienie interdyscyplinarnego rozwoju wiedzy w pedagogice rodziny. Zamiarem redagujących to opracowanie była potrzeba ukazania żywotności pedagogiki rodziny, która z konieczności, ze względu na wcześnie powstałe dyscypliny wiedzy zajmujące się rodziną, powinna korzystać z ich dotychczasowego dorobku. Ich obecność nie tylko wpływa na umocnienie fundamentów pedagogiki rodziny, ale i na jej integralny rozwój. Może ona korzystać z udostępnianej przez antropologię filozoficzną i teologiczną wiedzy na temat osoby. Powinna kierować swą uwagę ku analizom socjologicznym, penetrującym właściwości mikrośrodowiska rodziny oraz makrospołecznych i kulturowych zmian w modelach życia małżeńsko-rodzinnego. Zwrot ku psychologii rodziny pozwoli na uwzględnienie mechanizmów wychowawczych, analizę prawidłowości rozwoju ontogenetycznego (dzieci, młodzieży i dorosłych), ogląd środowiska rodzinnego także w aspekcie jego dysfunkcji i patologii, stanowiących, szczególnie dziś przy ich wzroście, istotną rolę w procesie rozwoju osoby i jej uspołecznienia. Nie bez znaczenia pozostaje także namysł pastoralny nad rodziną, gdy weźmie się pod uwagę fakt, że ponad dziewięćdziesiąt procent społeczeństwa przyznaje się do związków z Kościołem rzymskokatolickim”.

Podręcznik spotkał się z przychylnym przyjęciem recenzentów. Dr hab. Paweł Prüfer scharakteryzował go tak: „Monografia złożona jest z kilku solidnie przygotowanych diagnoz i analiz. Staje się więc przedsięwzięciem wieloautorskim w dobrym tego słowa znaczeniu. Można odnieść wrażenie, że do przygotowania pracy zostały zaproszone Osoby z dużym doświadczeniem naukowym i posiadające znaczące kompetencje w dziedzinie problematyki rodzinnej, socjologiczno-pedagogicznie ukierunkowanej. Lektura tekstów poszczególnych Autorów potwierdza owe wrażenie”.

 

Noty o autorach

 

Małgorzata Maria Kulik

Dr nauk społecznych w zakresie psychologii, pracownik naukowy Uni­wersytetu Szczecińskiego, socjolog, trener rozwoju osobistego. Jest autor­ką następujących publikacji: Behawioralne i poznawcze elementy terapii par. „Psychoterapia” 2014 nr 3 s. 57-61 [współautor R. Szałachowski]; Jakościowa analiza doświadczenia czasu u kobiet ze stwardnieniem roz­sianym o różnym nasileniu objawów depresyjnych. W: Doświadczenia człowieka. Red. J. Iskra, M. Artymiak. Kraków 2013 s. 84-115; Funk­cjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym w wyniku choro­by genetycznej. „Polskie Forum Psychologiczne” 17:2012 nr 1 s. 79-90 [współautor W. Otrębski]; Efektywność działań pomocy społecznej wo­bec rodziny z niepełnosprawnym dzieckiem. Badania rodzin z dzieckiem głęboko wielorako niepełnosprawnym w regionie lubelskim. Lublin 2011 [współautorzy: W. Otrębski, K. Konefał, M. Mariańczyk]; Sytuacja ro­dziny z dzieckiem niepełnosprawnym w wyniku choroby genetycznej. W: Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. Możliwości i ogranicze­nia rozwoju. Red. H. Liberska. Warszawa 2011 s. 129-150 [współautor W. Otrębski]; Orzecznictwo w przypadku osób z rzadkimi i sprzężony­mi rodzajami niepełnosprawności a ogólne zasady orzekania o niepeł­nej sprawności. W: Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności. Red. A. Brzezińska, R. Ka­czan, K. Smoczyńska. Warszawa 2010 s. 89-105 [współautor G. Wiącek].

 

Marek Marczewski

Dr hab., pracuje na stanowisku profesora w Wyższej Szkole Ekonomicz­no-Społecznej w Gdańsku. Teolog i pedagog pastoralny. Redaktor pra­cy zbiorowej Pedagogika pastoralna (Lublin 2003), autor prac z zakresu teologii małżeństwa i rodziny, inicjacji chrześcijańskiej, pedagogii wiary. Zajmuje się także zagadnieniami związanymi z metodologią pracy na­ukowej (Proseminarium. Suwałki 1995 razem z J. Jeziorską). Jest autorem wielu haseł w Encyklopedii Katolickiej (Lublin 1973-2014), Leksykonie teologii pastoralnej (Lublin 2006), Słowniku katechetycznym (Warszawa 2007) oraz licznych tekstów w pracach zbiorowych z zakresu katechety­ki. Należy do Sekcji Pastoralistów Polskich (1979- ), Sekcji Wykładowców Katechetyki w Polsce (1999- ), Towarzystwa Naukowego KUL (2002- ). Za działalność na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (1996).

 

Janusz Mariański

Profesor zwyczajny (1992). Należy do Towarzystwa Naukowego KUL, Polskiego Towarzystwa Religioznawczego, Polskiego Towarzystwa Socjo­logicznego, Towarzystwa Naukowego Płockiego, Lubelskiego Towarzy­stwa naukowego oraz Görres-Gesellschaft. Przedmiotem zainteresowań badawczych są trzy dziedziny naukowe: socjologia religii, socjologia mo­ralności i katolicka nauka społeczna. Wykaz bibliograficzny za lata 1972-2008 zawiera 1159 publikacji; wykaz prac publikowanych o ks. prof. Januszu Mariańskim za lata 1980-2008 zawiera 145 tekstów. Wykaz prac doktorskich pisanych pod jego kierunkiem zawiera 36 tytułów, prac ma­gisterskich – 233, licencjackich – 30 (Między socjologią a teologią. Pola zainteresowań i badań naukowych Janusza Mariańskiego. Poznań 2010 s. 311-418).

 

Danuta Opozda

Dr habilitowany, absolwentka Instytutu Pedagogiki i Instytutu Psycholo­gii KUL, pracownik naukowy Instytutu Pedagogiki KUL. Zainteresowa­nia badawcze dotyczą pedagogiki rodzina, a szczególnie metodologicz­nych aspektów pedagogiki rodziny, psychopedagogicznych korelatów przebiegu procesu wychowania w rodzinie, rozwoju w rolach rodzin­nych, organizacji strukturalnej i właściwości treściowych wiedzy o ro­dzinie. Jest autorką ponad dziewięćdziesięciu artykułów, redaktorem i autorem następujących książek: Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny (Lublin 2006), Rodzicielstwo. Wybrane zagadnienia kontekstów edukacyjnych (Lublin 2007), Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna (Lublin 2012), Religijno-moralny wy­miar rozwoju i wychowania (Lublin 2012), Integracja rodziny a wiedza o małżeństwie u młodzieży (Lublin 2001), Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu. Studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej ko­relatów (Lublin 2012).

 

Tadeusz Mirosław Sakowicz

Dr hab. nauk społecznych w zakresie pedagogiki, pracownik naukowy Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach (Zakład Profilaktyki i Resocjalizacji). Posiada I stopień specjalizacji w dziedzinie opieki nad dzieckiem. Jest jedynym pośród pedagogów, który zajmując się badaniem struktury rodzin pochodzenia a przestępczością, wnikliwie i wszech­stronnie badał i opisał sytuację religijną i moralną więźniów (Wybrane aspekty środowiska rodzinnego w percepcji i ocenie osób osadzonych w polskich zakładach karnych. Kraków 2009; Systemy normatywne w świadomości osób uwięzionych. Studium socjopedagogiczne. Kraków 2013). Przynależy do Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (2001), Pol­skiego Towarzystwa Socjologicznego (2000) oraz Polskiego Towarzystwa Penitencjarnego (2006). Jest autorem haseł z zakresu pedagogiki, rodziny i resocjalizacji w Encyklopedii Katolickiej oraz Encyklopedii Pedagogicz­nej XXI wieku. Przedmiotem zainteresowań i badań naukowych T. Sako­wicza jest przede wszystkim szeroko rozumiana rzeczywistość rodzinna, a szczególne problemy osób/więźniów o różnym typie przestępczości (Dysfunkcjonalność rodziny a resocjalizacja. Kraków 2006; Wybrane aspekty środowiska rodzinnego w percepcji i ocenie osób osadzonych w polskich zakładach karnych. Kraków 2009; Systemy normatywne w świadomości osób uwięzionych. Studium socjopedagogiczne. Kraków 2013). Następny nurt badań i refleksji T. Sakowicza stanowi metodyka wychowania resocjalizującego, co znalazło wyraz w opublikowanym pod­ręczniku (Elementy pedagogiki resocjalizacyjnej z socjotechniką. Kielce 2006) oraz w licznych artykułach.

Paweł Skrzydlewski

Doktor habilitowany (2014). Jest zatrudniony w katedrze pedagogiki na stanowisku profesora nadzwyczajnego w PWSZ w Chełmie. Jest współ­pracownikiem i autorem haseł w Powszechnej encyklopedii filozofii (t. 1–10) oraz w Encyklopedii filozofii polskiej (t. 1–2). Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Tomasza z Akwinu, L’Association des Amis de la Philosophie Classique (Paris), Towarzystwa Naukowego KUL, Chełm­skiego Towarzystwa Naukowego; współpracuje z Instytutem Edukacji Narodowej w Lublinie oraz Stowarzyszeniem Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi. Napisał ponad 140 publikacji naukowych i po­pularnonaukowych, w tym książki: Polityka w cywilizacji łacińskiej. Aktualność nauki Feliksa Konecznego (Lublin 2002); Wolność człowieka w cywilizacji łacińskiej w ujęciu Feliksa Konecznego (Lublin 2013), Antropologiczne i społeczne determinanty prawa. Studium z filozofii prawa (Lublin 2013).

 

Małgorzata Szcześniak

Psycholog, doktor nauk humanistycznych, pracownik Instytut Psycho­logii Uniwersytetu Szczecińskiego. Zajmuje się zagadnieniami psycho­logii społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem emocji pozytywnych (wdzięczność, nadzieja, radość), wartości, przebaczenia i postaw pro­społecznych. Prowadzi badania nad zachowaniami związanymi z darem, wzajemnością bezpośrednią i pośrednią w różnych kontekstach kultu­rowych. Autorka rozdziałów w książkach i artykułów, opublikowanych, między innymi w „Psychiatrii Polskiej”, „Polish Psychological Bulletin”, „Przeglądzie Psychologicznym”, „Rocznikach Psychologicznych i Psy­chologii Społecznej”. Uczestniczyła czynnie w kongresach, konferen­cjach i sympozjach międzynarodowych (Niemcy, Włochy, Wielka Bry­tania, Izrael, Dania, Kolumbia, Szwecja, Holandia) i krajowych (Lublin, Sopot, Poznań, Szczecin).

Shopping Cart
Scroll to Top