Antropologia filozoficzna i kulturowa. Wykład, ćwiczenia | PDF

10,00 


Format książki: PDF
Autorzy: Imelda Chłodna-Błach, Wojciech Daszkiewicz, Roman Gawrych, Marek Marczewski, Andrzej Maryniarczyk SDB, Paweł Skrzydlewski
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 530

 

Kategoria:

Ze spisem treści książki można się zapoznać po kliknięciu w poniższy link:
Spis treści_ANTROPOLOGIA FILOZOFICZNA I KULTUROWA

 

Książka Antropologia filozoficzna i kulturowa autorstwa Imeldy Chłodnej-Błach, Wojciecha Daszkiewicza, Romana Gawrycha, Marka Marczewskiego, Andrzeja Maryniarczyka SDB oraz Pawła Skrzydlewskiego została pomyślana jako podręcznik dla studentów pedagogiki, którzy w Wyższej Szkole Społeczno-Ekonomicznej w Gdańsku mają przewidziany w programie studiów kurs z antropologii kulturowej.

O treści tego obszernego podręcznika, na którego lekturze skorzystają nie tylko studenci pedagogiki, autorzy piszą we wstępie następująco:  „Całość została podzie­lona na dwie części. W pierwszej (A), noszącej tytuł Wykład, na którą składa się siedem rozdziałów, zamieszczono teksty, w których są po­dejmowane następujące zagadnienia: ideologizacji biologicznej teorii ewolucji i jej naporu kulturowego (Andrzej Maryniarczyk SDB), rozu­mienia terminu »kultura« (Wojciech Daszkiewicz), kontekstów kształ­towania się terminów »kultura« i »cywilizacja« (Paweł Skrzydlewski), rozumienia nazwy »antropologia« i filozoficznego ujęcie człowieka (Paweł Skrzydlewski) oraz znaczenia antropologii teologicznej w kul­turze (Marek Marczewski), dziedzin, które składają się na kulturę jako kształt życia ludzkiego, a więc: naukę (Imelda Chłodna-Błach), moralność (Roman Gawrych), sztukę (Imelda Chłodna-Błach) i reli­gię (Marek Marczewski), ostatecznych racji istnienia kultury (Paweł Skrzydlewski) oraz ukazania teoretycznych nurtów w antropologii społeczno-kulturowej (Wojciech Daszkiewicz).

Część druga (B), nosi nazwę Ćwiczenia, została przygotowana przez Pana dra hab. Wojciecha Daszkiewicza. Zamieszczono w niej wybrane teksty, które mogą stać się podstawą do zajęć ćwiczenio-wych ze studentami, odpowiadających treściowo poszczególnym czę­ściom Wykładu”.

 

Imelda Chłodna-Błach, dr habilitowany, adiunkt w Katedrze Filozofii Kultury i Podstaw Retoryki KUL. Sekretarz redakcji czasopisma „Człowiek w Kulturze” oraz „Roczniki Kulturoznawcze”. Jest autorką następujących prac: Edukacja amerykańska. Drogi i bezdroża (Lublin 2008), Od paidéi do kultu­ry wysokiej. Filozoficzno-antropologiczne podstawy sporu o kulturę (Lublin 2016), From Paideia to High Culture. A Philosophical-Anthropological Approach (Berlin 2020). Zainteresowania naukowe obejmują zagadnienia związane z filozo­fią kultury i cywilizacji, filozofią edukacji, sztuką retoryki. Jest autorką kil­kunastu haseł encyklopedycznych w Powszechnej Encyklopedii Filozofii oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych dotyczących zagadnień związanych z edukacją i filozofią wychowania.

Wojciech Daszkiewicz – filozof, dr hab. nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Metafizyki KUL. Sekretarz redakcji Powszechnej encyklopedii filozofii oraz Encyklopedii filozofii polskiej, redaktor tematyczny (teoria kultury) w czaso­piśmie „Roczniki Kulturoznawcze”; członek komitetu redakcyjnego czasopisma „Summarium”. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół czterech ob­szarów: 1) Teoria bytu oraz elementy realistycznej teorii poznania; 2) Rozumienie kultury w filozofii oraz w naukach szczegółowych (antropologia społeczno-kul­turowa, socjologia kultury, kulturoznawstwo); 3) Rozumienie cywilizacji oraz specyfika cywilizacji zachodniej; 4) Antropologiczne konteksty współczesnej kultury. Należy do Polskiego Towarzystwa Tomasza z Akwinu (oddział Societa In­ternazionale Tommaso d’Aquino) z siedzibą w Lublinie; współpracownikiem Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II; Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego; International Etienne Gilson So-ciety (IEGS).

Roman Gawrych, dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Specja­lizuje się w organizacji i zarządzaniu w oświacie oraz problematyce edukacji wczesnoszkolnej i terapii pedagogicznej. Jest absolwentem Podyplomowego Studium Zarządzania i Marketingu w Oświacie oraz studiów podyplomowych w zakresie menażer badań naukowych i prac rozwojowych. Studia magister­skie ukończył w zakresie pedagogiki specjalnej. Jako nauczyciel pracował na wszystkich etapach edukacji, a także w charakterze konsultanta w placówkach doskonalenia nauczycieli. Od roku 2000 był nauczycielem akademickim róż­nych uczelni. Obecnie pełni funkcję Rektora Wyższej Szkoły Społeczno-Eko­nomicznej w Gdańsku. Od 2001 r. jest także ekspertem wchodzącym w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, wpisanym na listę przez Ministra Edukacji Narodowej. Jest autorem ponad siedemdziesięciu opracowań z zakresu różnych zagadnień współczesnej edukacji, wśród których są między innymi autorskie programy realizowane w różnych placówkach edukacyjnych. Od roku 1999 jest zaangażowany w działalność Stowa­rzyszenia Inicjatyw Gospodarczych i Edukacyjnych im. Karola Adamieckiego w Ostrołęce, które prowadzi szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgim­nazjalne. Jest założycielem Fundacji Oświatowej im. Profesora Władysława Ko­bylińskiego oraz organizatorem wielu konferencji naukowych dla nauczycieli i kadry kierowniczej w oświacie.

Marek Marczewski, dr hab., teolog i pedagog pastoralny; pracuje na stanowi­sku profesora w Wyższej Szkole Społeczno-Ekonomicznej w Gdańsku. Redaktor pracy zbiorowej Pedagogika pastoralna (Lublin 2003), autor prac z zakresu teolo­gii małżeństwa i rodziny, inicjacji chrześcijańskiej, pedagogii wiary. Zajmuje się także zagadnieniami związanymi z metodologią pracy naukowej (Prosemina­rium. Suwałki 1995 razem z J. Jeziorską). Należy do Towarzystwa Naukowego KUL. Za działalność na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (1996).

Andrzej Maryniarczyk SDB, prof. dr hab. Kierownik Katedry Metafizy­ki KUL; Prezes Polskiego Towarzystwa Tomasza z Akwinu; redaktor naczelny dziesięciotomowej Powszechnej encyklopedii filozofii (Lublin 2000-2010) i dwuto­mowej Encyklopedii filozofii polskiej (Lublin 2011) oraz Słownika przewodnika filo­zoficznego (Lublin 2012); należy do Towarzystwa Naukowego KUL, Lubelskiego Towarzystwa Filozoficznego, Società Internazionale Tommaso d’Aquino, Ame­rican Association of Catholic Philosophers, American Society of Christian Phi­losophers, Pontificia Academia di S. Tommaso (Roma).

Paweł Skrzydlewski – dr hab. filozofii; prof. Państwowej Wyższej Szkoły Za­wodowej w Chełmie. Napisał ponad dwieście pięćdziesiąt publikacji nauko­wych i popularnonaukowych, wygłosił przeszło sto referatów na konferencjach naukowych. Należy do Polskiego Towarzystwa Tomasza z Akwinu; L’Association des Amis de la PhilosophieClassique – Paris; Towarzystwa Naukowego KUL; Chełmskiego Towarzystwa Naukowego; współpracuje z Instytutem Edukacji Narodowej w Lublinie oraz Stowarzyszeniem Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi, Fundacją Polskiej Akademii Nauk w Lublinie. Jest przewodniczą­cym Rady Naukowej Fundacja Instytutu Kazimierza Wielkiego w Lublinie.

Shopping Cart
Scroll to Top